2001年の結成以降、The Observatoryはフォーク、エレクトロニカ、実験ロックなど様々なスタイルを吸収し続け、2018年よりCheryl Ong、Dharma、Yuen Chee Waiのトリオ編成になって以降も、独自のスタイルを追求し更なる進化を続けている。彼らは東南アジア実験音楽シーンの中心的存在であり、自身の音楽活動だけでなく、フェスティバルの主催や様々な分野のワークショップ、展示会などを通じて、東南アジアの才能あるアーティストを繋ぎ、世界に紹介しており、そのような彼らの活動は国境や世代を超えた尊敬と支持を得ている。
2022年にリリースされた「DEMON STATE」は、彼らと長年親交のある日本人アーティスト、清水宏一との初の共作アルバムである。清水は長年バンコクを拠点に活動し、アピチャッポン作品のサウンドデザイナーとしても知られる。現在は拠点を日本に移し、音楽制作やライブ活動を行っている。
The Observatory is one of those last few bands that can change and become your life. Stuck in Singapore, the wilful outlier of Southeast Asia, this ever-shifting group stubbornly evolves past the 2018 departure of its cofounders—singer-songwriter/guitarist Leslie Low and Vivian Wang, fellow singer and keyboardist—both of whom started The Observatory in 2001 as a space, an idea, a collective of independence. Since then, the current trio has ventured into more improvisational, instrumental, and noise-adjacent territories in an EP with collaborator Haino Keiji.
In DEMON STATE, long-time member Dharma and Cheryl Ong plus Yuen Chee Wai continue The Observatory’s bold partnerships, this time with electronic musician Koichi Shimizu (IMPRINT). Together, they finally reach this long-gestating, total (yet I’m sure temporary), and rhythm-focused, electronic reinvention of The Obs—while briefly nodding to their past. The road is long; DEMON STATE is one pit stop in glorious hell.